Х.Баянмөнх Монголын тамирчид олимпод амжилт гаргах эсэх нь төрийн хэрэг

-Бээжингийн олимп хариугүй эхлэх нь. Та их спортын нэрт тамирчны хувьд үгээ хэлэхгүй юу?
-Олимп эхлэхэд тун богинохон хугацаа үлдлээ. Тамирчид маань илүү шаргуу дайчин бэлтгэж байгаа гэдэгт итгэж байна. Гэхдээ цагийг нь тулгачихаад бэлдэх биш дөрвөн жилийн өмнөөс бэлдэж эхлэх ёстой байсан.
Бараг найман жил олимпод бэлтгэх ёстой юм. Олимп гэдэг бол дэлхийн ард түмний хамгийн том баяр. Улс орны эдийн засаг, шинжлэх ухаан, соёл боловсрол, нийгмийнхээ хөгжлийг спортын хэлээр дэлхий нийтэд харуулж байгаа зүйл. Тийм учраас манай тамирчид маш сайн оролцох ёстой. Бэлдсэн ч байх ёстой.
Засгийн газрын тэргүүн нь олимпод бэлтгэх багаа даргалж байгаа шүү дээ. Засгийн газрын тэргүүн нь даргалаад байдаг, тэгээд оччихоод зүгээр нэг шүүгч энэ тэр тойрсон ямар нэгэн тайлбар тавиад буцаад ирдэг өмнөх практикаа бодож үзэх хэрэгтэй. Яагаад ингэж хатуу хэлж байна гэвэл, олимп хөрш оронд болох гэж байна. Хол ойроор нь тооцвол бараг Сүхбаатар аймагт л болох гэж байна шүү дээ. Тиймээс Сүхбаатар аймагт болж байгаа олимпод амжилт гаргахгүй юм бол цаашдаа олимпийн тухай ярилтгүй. Цагийн зөрүү байхгүй. Бид дээр үед Мексикийн олимпод орж байхад өглөө босоод 10 цагт тэмцээнд орох гэж байтал нойр хүрдэг. Тэр нь Монголд оройн 22 цаг болоод унтаж байдаг цаг. Өдөр дэвжээн дээр ердөө завсарлагаанаар дугхийх шиг болж л байдаг тэгээд барилдсаар амжилтад хүрч байсан шүү дээ. Тэгэхээр өнөөдөр манай тамирчдад боломж их өргөн байна.
-Монголын тамирчид хэр амжилт гаргах бол гэдэг дээр танд баримжаа бий биз?
-Одоо хүмүүс зөвхөн алтан медаль л гээд байна. Олимпийн аваргын алтан медаль авна гэдэг зорилго тавьж болно оо. Гэхдээ тийм амархан авчих юм биш ээ. Зүгээр хүсэл мөрөөдөл, уриа лоозон гаргаснаар олимпийн аварга болчихгүй. Спортдоо шинжлэх ухааны үндэслэлтэй хандах, тэр спортоо хөгжүүлэхийн тулд улс орондоо хэр нийтлэг олон хүнийг хамарч байна гэдгийг харгалзаж үзэх нь хамгийн чухал. Өөрөөр хэлбэл, Монгол Улсын нийт ард түмний сэтгэлийг татсан, бүх хүн оролцохыг хүссэн тийм спорт л амжилтад хүргэдэг. Оросоор бол популярный гэж ярьдаг. Ерөөсөө бүх нийтийн хүртээл болж чадсан, түүнд бүх хүн анхаарлаа төвлөрүүлдэг, чадахыг хүссэн бүх хүүхэд, залуучууд оролцдог тийм спортын төрлөөр олимпод дээгүүр амжилт үзүүлэх боломжтой. Нөгөөтэйгүүр мөнгө, хүрэл медаль, шагналт байруудыг ерөөсөө тооцохгүй байх шиг санагдаад байна. Зарим хүн ерөөсөө алтнаас өөр юу ч хэрэггүй бололтой юм ярьж байна. Би үүнтэй санал нийлэхгүй. Мөнгө, хүрэл медаль авах хэрэгтэй. Энэ бол их том үзүүлэлт байдаг. Мөнгө, хүрэл медаль авч байгаа хүн алтан медаль авах тэр гишгүүр дээр зогсоход бэлэн хүн гэдгээ харуулдаг. Тэр мөнгө, хүрэл медаль авч байгаа тамирчны төрийн туг олимпийн тэнгэрт дарцагладаг юм. Үнэхээр сайхан мөч шүү. Тийм учраас том зорилго өмнөө тавихын зэрэгцээ наад талын зорилтуудыг ч хамт тавих хэрэгтэй. Тусгай байр, хүрэл, мөнгөн медаль авч байж алтан медалийн төлөө өрсөлдөх эрх олж авдаг.
-Бээжингийн олимпод амжилт үзүүлэхгүй, хоосон ирвэл Олимпийн хороог татан буулгах хэрэгтэй гэсэн санаа олон түмний дунд байх шиг байна?
-Олимпийн хороо бол олимпийн алдартай тамирчдыг бэлтгэдэг газар биш. Олимпийн хороо бол олимпийн үзэл санаа-олимпизмийг хөгжүүлэхийн төлөө олон улсын олимпийн хаартын дагуух, төлөөний байгууллага. Өөрөөр хэлбэл, Монголд сууж байгаа олон улсын байгууллага. Олимпийн үзэл санаагаар монгол хүнийг амьсгалуулахын төлөө энд сууж байгаа юм. Тэгээд Монгол оронд биеийн тамир, спортыг хөгжүүлэхдээ нутгархах, арьс өнгөөр ялгаварлах, цаашилбал шашин шүтлэг, үзэл баримтлалаар нь ялгаварлах үзэл байна уу, олимпод оролцох тамирчдыг бэлтгэхдээ шинжлэх ухааны үндэстэй, тамирчдын эрх ашгийг хамгаалсан тийм ажил явуулж байна уу үгүй юу, олимпод оролцох тамирчид нь олимпийн үзэл санаатай хүн байна уу, эсвэл олимпийн эсрэг үзэл санаатай хүн олимпод оролцох гэж байна уу гэдгийг харгалзан үзэж байх ёстой тийм олон улсын төлөөний байгууллага. Харин Монголын тамирчид олимпийн алт, мөнгө, хүрэл медаль авах, амжилт гаргах эсэх бол Монгол Улсын төрийн хэрэг. Биеийн тамир, спортын төрийн байгууллага үүнийг шууд хариуцах ёстой. Биеийн тамир, спортын улсын хороо, Засгийн газар ард түмнийхээ дунд ямар спортыг хөгжүүлж, юугаар нь бахархуулж, ямар хэмжээнд хүргэх юм, яаж бэлтгэх юм, яаж шагнах юм, ард түмэндээ хэрхэн уриалж, яаж сурталчлах юм гээд олон асуудлыг Монголын төр мэдэх ёстой. Ийм л заагтай юм. Тиймээс бид Олимпийн хороонд ямар ч ял хүлээлгэж чадахгүй.
-Олимпод оролцох манай тамирчдын өнгө ямархуу байна. Танд мэдрэгдэж байгаа юм байна уу?
-Мэдэхгүй. Би олимпод бэлтгэж байгаа нэг ч тамирчны царайг хараагүй. Зурагтаар ганц хоёр хүн гарч л харагдах юм.
-Энэ хариултыг манай алтан үеийн тамирчид та бүхнээс нэг бус удаа сонслоо. З.Ойдов, Ж.Мөнхбат аварга гээд өмнөх олимпийн медальтнуудынхаа туршлагаас огт хуваалцахгүйгээр дараагийн медалийн эздийг бэлтгэнэ гэдэг их л хийсвэр санагдах юм?
-Уг нь тийм. Гэхдээ одооны олимпод бэлтгэж байгаа улсууд бүгдээрээ өмнө нь медаль авч байсан хэдэн юмнууд ерөөсөө хэрэггүй ээ, бид тэднээс илүү мэдэж байна, чадаж байна гэж л үздэг юм шиг байна лээ. Тийм болохоор бид ямар ч хэрэг алга. Сүүлийн хэд хэдэн олимп дээр биднийг тамирчидтай уулзуулъя, бидний үгийг сонсъё гэсэн юм ер гараагүй. Би хувьдаа гуйж очоо ч үгүй. Зарим тохиолдолд бол Баянмөнх холхон байвал санаа нь амар амгалан байдаг юм шиг байна лээ.
-Та нар бэлтгэлээ яаж хангадаг байсан юм бэ?
-Бид яахав дээ, тухайн үедээ таарсан тохирсон бэлтгэлээ л хийж байсан. Бидэнд багагүй туршлага байгаа. Хүнд хэлэх юм бол юм байна. Яагаад гэвэл, олимп гэдэг чинь зүгээр очоод үзсэн хүний мэддэг юм биш. Очоод үзсэнээр олимпийг мэдчихдэггүй. Харин бид бол үйл ажиллагаанд нь оролцоод бүгдийг бие, сэтгэлээрээ мэдрээд туулаад гарсан улс. Миний хувьд таван удаа олимпод оролцсон. Таван удаа олимпод оролцсон тамирчин дэлхийд хуруу дарам цөөхөн байдаг юм. Олон удаа олимпийн их наадамд биеэрээ оролцож дэлхийн олон шилдэг тамирчдыг ялж, ялагдаж үзнэ гэдэг бол тэр халуун гал дотор нь орж шатаад гараад ирсэн гэсэн үг байхгүй юу. Тэр асч байгаа галыг хөндлөнгөөс хараад сууж байгаа хүн олимпийг мэддэг гэж яриад байгаа байхгүй юу даа. Тэгж мэддэггүй юм. Түүн дотор орж, галд нь шатаж үзсэн хүн мэддэг юм. Тэгэхээр мэддэг хүмүүсийн үгийг сонсох асуудлыг хөндөхгүй байгаа нь олимпийн бэлтгэл бас л дутуу байгааг харуулж байна.
-Гэхдээ тухайн үедээ медаль аваад ирсэн, одоо боллоо гэж болохгүй биз дээ. Та бүхэнд их спортын өмнө хүлээсэн үүрэг, зориулах сэтгэл гэж байхгүй гэж үү?
-Яалаа гэж. Бидэнд тийм сэтгэл байлгүй яахав дээ. Гагцхүү хүн тоохгүй байхад хөндлөнгөөс ажилд нь оролцож давхиад байх муухай шүү дээ. Хүмүүс биднийг хүндэтгээд, одоо энэ хүн хэрэгтэй, үгийг нь сонсъё, уулзъя гэвэл яваад очно. Тиймгүй бол бид очоод хүний ажил үймүүлээд байж болохгүй биз дээ. Ер нь ч тэр хүмүүс чаддаг л гэж бодож байгаа юм бол чаддаг үгүйг нь харъя. Үүнийг шалгаад өгдөг олимп гэж том шалгуур байж байгаа. Биднээс өөр шалгадаг газар нь байна, түүгээр нь шалгуулчихна, амархан шүү дээ. Ер нь тэгээд өнгөрсөн олимпуудыг харахад өмнө нь баахан юм ярьж ярьж дараа нь янз бүрийн тайлбар тавиад л ирцгээсэн. Төр засаг нь ч тайлбарладаг, дасгалжуулагч, тамирчид нь ч тайлбарладаг, биеийн тамир, спортын байгууллага нь ч тайлбарладаг. Ингээд урагшгүйгээ цөмөөрөө зэрэг тайлбарлаад гараад явчихдаг юм билээ.
–Та ном бичээд завгүй гэж байсан. Ямар ном бэ?
-Би сүүлийн үед хэдэн номынхоо эх дээр сууж байна. Нэгийг нь хэвлэлд шилжүүлэхэд бэлэн болчихлоо. Амьдралынхаа түүхийг бичсэн юм. Залуу үеийнхэнд бас хэрэг болох болов уу, амьдрал тэмцлийн хүч нэмэх болов уу гэдэг зорилгоор бичиж байгаа ухаантай.
-Намтар зохиол юм уу?
-Дурсамж л юм даа. Дараа нь хэд хэдэн ном цувраад гарах юм.
-Та өмнө нь улс төрд орж янз бүрээр хэлүүлж ч явлаа. Ер нь яагаад улс төр рүү орчихсон юм?
-Би нийгмийн ухааны дээд боловсролтой түүхийн багш хүн. Түүх гэдэг бол ерөөсөө л нийгмийн шинжлэх ухаан шүү дээ. Тэр үүднээсээ төр, засаг, нийгэм, эдийн засаг яаж хөгждөг юм гэдэг онолыг бага сага судалж мэдсэн. Ингээд мэргэжлийнхээ дагуу би улс төрийн амьдралд оролцсон. Улаанбаатар хотын депутат байлаа. АИХ-ын депутат болж шинэ Үндсэн хууль батлалцлаа. Дараа нь УИХ-ын гишүүнд хоёр удаа өрсөлдөж үзлээ. 1996 онд би ер нь ялах байсан юм. Гэтэл МАХН-ын гишүүнээсээ гараагүй гэсэн хилс хэргээр Үндсэн хуулийн Цэц миний сонгогдох эрхийг хасчихсан юм. Би бол энэ Монгол эх оронд тодорхой түүхтэй хүн. Эх оронд ардчилал хэзээ бүрэн ялна тэр цагт би Үндсэн хуулийн Цэцэд өргөдлөө өгч тэр хилс хэргийг цагаатгана гэж бодож байгаа. Дараа нь 2000 онд мөн өрсөлдөөд ялагдсан. Одоо бол яахав ээ, улс төр, эдийн засаг, нийгмийн байдлыг эрдэмтэн хүнийхээ хувьд судалж байна. Харж байна. Ер нь хатуухан үг хэлмээр л болчихоод байна даа.
-Юун хатуу үг вэ?
-Улс орон маань эзэнгүй болчихсон байна. Жирийн би одоо бөхийн талаар маш их хэлмэгдэж явна л даа. Бүх насаараа бөх барилдаад хамгийн дээд зэргийн амжилтыг гаргачихсан хүн одоо хэлмэгдэж байна. Би одоо монгол бөхийн түүхээс хасагдчихсан. Цэрэнтогтох, Балжинням бид гурвыг монгол бөхийн түүхээс хасчихсан шүү дээ.
-Улс орон эзгүйрлээ гэж та хэллээ. Та Увсын хязгаар нутгаа ер нь анзаарч харсан уу. Хяргасынхан нутагтаа хэр олон байна. Хүмүүс нутагтаа амьдрахаасаа нүүх нь элбэг болоод нутаг орон эзгүйрч байгаа тухай нэг биш хүн ярьж байхтай таарлаа?
-Нэлээд нүүдэллэсээн. Одоо ер нь Монгол нь дотроо нүүдэллэж хөдөөгийнхөн Улаанбаатарт ирнэ, Улаанбаатарынхан нь гадаад руу нүүдэллээд нэг ёсондоо Монгол орон тарж байгаа юм уу, яаж байгаа юм. Миний бодоход, дээр үед бол нүүдэллэх, нутаг эрэх явдал янз бүрийн дайн дажин, бутрал, дарангуйллын үед л ард түмэн ийм байдалд орж байсан байх. Тэр байдал одоо давтагдаж байгаа юм уу гэмээр, эх орондоо эзэн байх асуудал ихээхэн найдваргүй болчихлоо. Газар орон маань ухсаар байгаад шүүрэн шанага шиг боллоо шүү дээ. За тэгээд, өвчин тахал, байгалийн хуурайшилт, цөлжилт ер юу эс болж байна вэ. Хүмүүсийн сэтгэл санаа, эх орондоо итгэх, монгол хүн монгол хүндээ итгэх итгэл бүгд алдагдаж байна шүү дээ.
-Танай хүүхдүүд, үр ач нар Монголдоо л байна уу?
-Монголдоо л амьдарч байна. Бүгдээрээ Монголд.
-Гантогтох хүү тань сүүлийн үед юу хийж байгаа вэ?
-Бизнес хийж байгаа. Бөх энэ тэрийг үндсэндээ хаясан. Ямар ч сонирхол байхгүй болсон. Ер нь эхээс төрөөд ухаан орохоос нь эхлээд л би хүүгээ бөх болгохын төлөө байсан, хүү маань ч бөхөөр амьсгалсан. Өвөрт минь өсч, хажууд явсаар бөх хараад, бөхөөр барилдаад, багагүй амжилт гаргасан. Амжилт зөндөө гаргасаан. Тэгээд одоо Монголын бөхийн холбоодод гомдоод чөлөөт бөхөөр ч, үндэсний бөхөөр ч барилдахаа больсон. Одоо бараг бөх болсондоо харамсч яваа байх.
-Тэгэхээр зодог тайлсан гэсэн үг үү?
-Үгүй. Зодог тайлаагүй. Харамсч яваа. Үндэсний бөхөөр улсад гурван удаа үзүүрлэсэн хэрнээ арслан цол байхгүй. Арслан цолыг улсад нэг үзүүрлээд л авдаг. Тэр ч бүү хэл нэг ч үзүүрлээгүй арслангууд зөндөө байна шүү дээ. Гэтэл гурван удаа үзүүрлэсэн хүнд арслан цол өгөхгүй Бөхийн холбоо хүнд ингэж л хандаж байна шүү дээ. Эрх мэдэл авсан хүн дураараа дургиж байна гэдэг чинь л энэ шүү дээ. Ямар ч хязгаарлалт, хүний эрх, хууль, ёс зүй юу ч хамаа байхгүй. Тэр хүний л тамган дор ард түмэн зүтгэж байна шүү дээ. Бөхийн холбоод бол дураараа тоглож байна. Яг л хувиараа эрхлэх аж ахуй шиг. Жишээ нь Үндэсний бөхийн холбоог төр өмөөрч байна. Унах болоод ирэхээр нь төр хууль гаргачихаж байгаа юм. Баяр наадмын тухай хууль гэж юм гаргачихсан. Ингээд төр эрхэндээ авчихаар бид яах юм. Төрийн машин дор л бид сөхрөхөөс өөр арагүй шүү дээ. Энэ бүх байдал Монгол орон эзэнгүй болсны шинж. Үнэн хэрэгтээ төр гэж юу ч байхгүй л юм шүү дээ. Ард түмэн татвараа буцаагаад авчихвал эзгүй байшин, тамга хоёр л үлдэнэ биз дээ.
-Сүүлийн жилүүдэд бөхчүүд ёс суртахууны хувьд доройтоод байх шиг. Тэднийг дагасан элдэв хэрэг төвөг үе үе сонсогддог. Үндэсний бөх өөрөө ч спортоос их хол юм?
-Үүнийг холбоо л мэднэ шүү дээ. Аль ч спортыг түүнийг хариуцсан холбоод нь авч явдаг байхгүй юу. Ямар дүрэм журамтай, ямар ёс зүйтэй байхыг тэр холбоо авч явдаг. Гэтэл сүүлийн 10 жил холбоо хуралдаагүй. Энэ олон жил бөхчүүд хуралдаж сайн муугаа ярьж, ёс зүйгээ ярьсангүй. Холбоо нь дампуураад төртэй хуйвалдаад гэрийн нохой хээрийн чонотой нийлчихсэн юм шиг болчихоор чинь дотор нь байгаа тамирчид, бөхчүүд дураараа болох нь аргагүй шүү дээ. Хүн зодож байна уу, архиа ууж байна уу, согтуу гараад барилдаж байна уу ямар ч хамаа алга байна шүү дээ. Ингээд эзэнгүй хэдэн бөх өөр өөрийн бодсон санасан бор хоногоороо л явж байна. Зарим нь шоронд орж л байна, зарим нь хэрэг тарьж л байна, янз бүрийн юм хийгээд замбараагүй болчихсон байхгүй юу.
-Ач, зээ нар тань олуул болж байна уу. Нэлээн том болцгоогоо биз?
-Олоон олон. Арваад хүн болж байна. Сургууль соёлоор дамжаад явж л байна. Зарим нь хорь хүрчихлээ.
–Тэднээс зарим нь барилдах болов уу?
-Мэдээж барилдана. Гэхдээ Гантогтох бид хоёрын байдал ийм болчихоор тэр хүүхдүүд бөх сонирхох ч юм уу, үгүй ч юм уу бүү мэд. Аягүй бол энэ байдлаас залхана шүү дээ.
-Ер нь таны ярианаас Бээжингийн олимпод найдлага төрөхгүй байгаа юм байна гэж бодогдлоо?
-Надад итгэл үнэмшил төрөхгүй байна. Байж байгаа байдлыг нь харсан ч тэр. Олимпод бэлтгэж байгаа зөвлөлд нь ч олимп мэдэх хүн байхгүй. Өөрөөр хэлбэл, Баян-Өлгий л орох гэж байна гээд бод л доо. Тэгээд явах замаа мэдэхгүй хүмүүс явах гэж байна шүү дээ. Замаа мэдэхгүй хүмүүс яаж Баян-Өлгий орох юм бэ. Үүнтэй адилхан олимп гэж юу байдгийг яс махаараа мэдэхгүй улс чинь үнэндээ хаа холдох вэ дээ. Мэддэг ганц нэг нь амжилтгүй явж ирчихээд ард түмнээ хуураад сурчихсан. Их том амлалт өгч байгаад дараа нь хэдэн тайлбар өгөөд няцаачихдаг. Түүнийгээ бүр арга барил болгоод авчихсан хэдэн хүн тэнд байж байдаг юм. Үнэндээ би олимпийн ганцхан юманд л итгэж байгаа. 2008 оны олимп Сүхбаатар аймагт болох гэж байгаад итгэж байна.
-Тамирчдад яг юу шаардлагатай гэж та үзэж байгаа вэ?
-Миний үзэж байгаагаар, олимпийн бэлтгэл хийж байгаа тамирчдад сэтгэл зүйн бэлтгэл гэж юу ч алга. Урьд нь ч байхгүй байсан, одоо ч алга.
-Та нарын үед ч байгаагүй юу?
-Байгаагүй. Хоёр дахь нь бол спаринг гэж нэрлэдэг юм, хүч тэнцүү өрсөлдөгчид. Бас л алга. Манай бөхчүүд, тамирчдын дотор өнөөдөр би олимпод орох уу, маргааш чи олимпод орох уу гэдэг өрсөлдөөн байх ёстой. Өөрөөр хэлбэл, олимпод мордох хүртэл өрсөлдөх ёстой. Тийм тэнцүү өрсөлдөгчид өнөөдөр нэг нь ялагдаад, маргааш нөгөө нь ялагдаж байж тэр улс орон олимпийн бэлтгэл хийдэг байхгүй юу. Гэтэл манайх тэр тэр олимпод орох эрхээ авчихлаа гээд зарлаж байна. Тэр хүн яаж олимпод бэлдэх юм. Ганцаараа эрхээ авчихсан юм чинь. Уул нь бол маргааш олимпод мордох хүртлээ, тэр ч бүү хэл Бээжинд очоод хэн нь орох вэ гэдгээ ярьж байх ёстой тийм спаринг байх ёстой юм шүү дээ. Тэгэхээр манайд тамирчны сэтгэлзүйн бэлтгэл, хүч тэнцүү спаринг энэ хоёр л дутагдаад байгаа юм. Үндсэндээ өрсөлдөгч байхгүй байна гэдэг чинь шигшээ баг байгаагийн гай шүү дээ. Шигшээ баг гэдэг чинь хүч тэнцүү олон өрсөлдөгчийг дараад хаячихдаг байхгүй юу. Одоо энэ тасалгаанд суугаа бид дөрвөн хүн шигшээ багийнхан гэж бодъё. Бид дөрөв хоол иднэ, цалин авна, өдөр болгон бэлтгэл хийнэ. Гадаад тэмцээнд бид дөрөв л орно. Гадаадын юм мэддэг мэргэжилтнүүдээр бид дөрөв л юм заалгана. Ингэхээр чинь бид дөрвийг гадаа байгаа улсуудаас хэн дийлэх юм бэ. Шигшээ баг гэдэг чинь спортыг ингэж багалзуурддаг байхгүй юу. Гэтэл клубийн систем огт өөр. Клуб тус бүрээс өрсөлдөгчид гараад ирнэ. Намайг ялдаг хүн гараад ирнэ. Энэ чинь л нөгөө спаринг шүү дээ. Спорт гэдэг өрсөлдөөний үр дүнд хөгждөг эд байхгүй юу. Тэр нь манайд алга.
Н.Пагма