Монголын ард түмэн Ардын намаас тэгтлээ уйдаагүй байх шүү
-Удаан дуншсан Сонгуулийн хуулийн эцсийн хэлэлцүүлэг байнгын хороогоор дэмжигдлээ. Энэ хууль хуулийн хугацаандаа амжиж батлагдах болов уу?
-Сонгуулийн хуулийг батлагдаасай гэж хүсч байна. Олон түмэн үүнийг хүлээж байгаа. Энэ хуулийг анх 2008 оны намраас ярьж эхэлсэн. Одоо 2012 оны босго алхахад цөөхөн хоног үлдлээ. Хуулийн хугацаа гэж бий. Энэ өдрүүдэд л хоёр нам харилцан буулт хийж, маргаж мэтгэлцэж буй зүйлээ хойш тавьж, улсын эрх ашгийн төлөө гар өргөн, кноп дарах учиртай.
-Шинэ хууль батлагдсанаар таны сонгогдсон тойрог болох Дундговь аймаг гэхэд л нэг мандаттай болно. Тэгэхээр өрсөлдөөн улам ширүүсэх нь ээ?
-Тухайн тойрогт нэр дэвшигчид нэрээ дэвшүүлж, өрсөлдөөн гарч таарна. Тэр л жаягаараа явна шүү дээ.
-Хуулийн төсөлд мажоритариар нэр дэвшигчдэд босго тогтоохоор оруулж байгаа. Босгоо давж чадахгүй байх вий гэсэн айдас ч зарим гишүүнд байх шиг. Таны хувьд үүнд ямар бодолтой байна вэ?
-Ажлын хэсэг нэлээд удаан ажиллаж, босгыг тогтоож байхад түүнийг нь хөдөлгөх гэж оролдох хэрэггүй. Дахиад л хугацаа алдана шүү дээ.
-Та Дундговьд нэр дэвших үү. Босго давж чадна гэдэгтээ итгэлтэй байна уу?
-Харин ямархуу байгаа юм бол доо.
-Хэлж мэдэхгүй байгаа юм уу?
-Тийм.
-Ер нь Х.Наранхүү гишүүн та хоёр орон нутагтаа хэр ажилладаг юм. Хэн нь илүү санал авах боломжтой вэ?
-Өөрийгөө сайн мэдэхгүй байж хүнийг хэлээд ч яах вэ. Би нэгэнт нутгийн ард түмний итгэлийг өвөрлөж, энэ УИХ-д сууж байгаа хүний хувьд орон нутагтайгаа холбоотой явдаг. Дундговьчуудын дуу хоолой, хүсэл зоригийг нь илэрхийлэх, тэндхийн ашиг сонирхлыг хамгаалах асуудал миний эрхэм үүрэг. Энэ үүргээ биелүүлэхийн төлөө би чадах ядахаараа явдаг.
-Шинэ хууль батлагдвал ирэх сонгуулиар нэг хэсэг нь намын нэрийн өмнөөс, нөгөө хэсэг нь өөрийн нэрээр тойрогт нэр дэвших нь. Та аль хувилбарыг нь сонгож өрсөлдөх бодолтой байна?
-Тэр миний хүсэл зоригийн асуудал биш. Нам мэднэ.
-Хувь хүнийхээ хувьд аль хувилбараар нэр дэвшвэл дээр гэж бодож байна вэ?
-Үүнийг хэлэхэд арай эрт байна.
-Шинэ хууль батлагдвал сонгогдох магадлал нь багасчих учраас сонгуулийг хуучнаар нь явуулах сонирхолтой улстөрчид ч байгаа сураг дуулдлаа. Тэд хуулийг уях арга саам эрээд яваа юм биш үү?
-Хүний дотрыг хүн өнгийж харах биш. Ер нь бол би энэ хууль ямар ч байсан батлагдаасай билээ. Улстөрчид энэ л эрх ашигт өөрийнхөө эрх ашгийг нийцүүлэх учиртай. Хувь гишүүний эрх ашгаас намынх дээгүүр, намын эрх ашгаас улсын эрх ашиг дээ-гүүр байх ёстой.
-Ер нь батлуулахгүй байх сонирхолтой хүмүүс байгаа гэдэгтэй санал нийлэх үү?
-Ламбугай юу бодож суугааг тэр бүр гаднаас нь таах хэцүү. 76 гишүүн чинь 76 хувь хүн шүү дээ. Тодорхой намын гишүүд тэр намынхаа эрх ашгийг л хамгаална.
-Танай намыг ирэх сонгуульд МАХН-тай эвсэж оролцох нь гэсэн шум тарах боллоо. Энэ хэр үнэний ортой юм бол оо?
-Би сайн мэдэхгүй байна. Нэмж хэлэхэд үүнд янз янзын бодол, болгоомжлол бий.
-Тодруулбал?
-Намын төлөө өгөх саналд ямар нэг байдлаар хэлбэлзэл гарахыг үгүйсгэхгүй. Манай намын нэр хүнд нэлээд буурсан тухай яриа гадуур байна. Би үүнийг Юу л бол доо гэж хэлнэ. Лай ч байна, зай ч байна. Цагаа болоод их наадмын зүлэг ногоон дэвжээн дээр гараад ирэхэд учир бий. Монголын ард түмэн Ардын намаас тэгтлээ уйдаагүй байх шүү.
-МАН-ын санал МАХН руу хуваагдаж байгаа тул АН-ын рейтинг өндөр байна гэсэн судалгаа ч гарсан дуулдана лээ?
-Сонгууль дөхөөд ирэхээр янз бүрийн таамаглал дэвшүүлдэг шүү дээ. Түүний л нэг байх.
-МАХН-ын дарга Н.Энхбаяр та хоёр найзууд байсан шүү дээ. Одоо ямар харилцаатай байдаг вэ?
-Сүрхий найз гэх нь юу юм. Ер нь харилцаатай байлгүй яах вэ. Манай намын дарга байсан хүн шүү дээ.
-Ер нь МАН МАХН-тай нэгдэж сонгуульд орох уу гэдэг асуудал яригдвал та ямар байр сууринаас хандах вэ?
-Улстөрийн тооцоог Cонгуулийн хууль батлагдсаны дараа нэлээд сайн хийх биз. Жингийн туухай дээр тавьж үзнэ. Ярилцана. Гэхдээ МАХН-ын нөхөд юу гэх юм бол доо. Манай намын Бага хурал юу гэж үзэхийг ч би өнөөдөр хэлж мэдэхгүй байна.
-МАН нэрээ сольсон нь сонгуулиар сөрөг үр дагавар дагуулж болзошгүй. Та нам нэрээ сольсныг зөв гэж үзэж байна уу, эсвэл?
-Манай нам Их хурал дээрээ яриад 99 хувиар шийдсэн. Одоо үүний хойноос эргэж хургасан зүйл яриад хэрэггүй.
-Намын хувьд тийм байдаг байж. Х.Баттулга сайд Хамтарсан Засгийн газар ажил хийх боломж олгохгүй байна гэж ярих боллоо. Үүнийг юу гэж үзэж байна вэ?
-Х.Баттулга сайдын юу ярьж байгаа нь надад нэг их хамаагүй. Харин төмөр зам дээр АНУ-аас авах 188 сая долларын тусламж 0 болсонд би харамсаж явдаг. Манай Засгийн газар үүнд олигтой хүч тавиагүй.
-188 сая долларын тусламжийг авч чадаагүйд Засгийн газрыг буруутгаж байна уу?
-Манай төмөр зам хамтарсан төмөр зам шүү дээ. 50 хувийн Оросын хөрөнгө оруулалттай. АНУ тусламж үзүүлэхийн өмнө урьдчилж шалгана, түвшинг нь тогтооно гэж ярьсан юм билээ. Ингэхэд нь Орос улс Манайх их гүрэн. Америк биднийг шалгаад байх даа яадаг юм гэж хэлэлгүй яах вэ. Америкчууд их хэмжээний мөнгө өгөх гэж байгаа гэдэг утгаараа ямар байдалтай зүйлд тусламж үзүүлэх гэж байгаа, дараа нь ямар үр ашиг гарах вэ гэдгийг ярьсан юм.
Би тухайн үед яаманд байсан. Тэгээд Нэг нь заавал шалгана гээд ч яах юм. Нөгөөх нь хүн мөнгө өгнө гэж байхад шалгуулахгүй гэж гүрийгээд ч яах юм. Үүнд харилцан ам хэлээ ололцож, асуудлыг шийдмээр байна гэж санал гаргасан. Гэвч болоогүй.
-Ер нь төмөр замтай холбоотой асуудлууд 1949 оны гэрээтэй холбогддог. Ингэхэд та УБТЗ-ыг удирдаж байхдаа энэ гэрээг шинэчилчихэж болоогүй юм уу?
-Болоогүй.
-Яагаад?
-11 удаа яриа, хэлэлцээрийн ард суусан. Тэгээд хувь дээр очоод л гацчихдаг юм. Төмөр зам гэдэг бол геополитикийн том эд юм билээ. Мань мэтээс нэлээд дээгүүр зүйл.
-Хоёр урсгалтай төмөр замыг хийх тухай яригддаг ч өнөөг хүртэл биеллээ олсон нь үгүй. Үүнийг яагаад хийгээгүй юм бэ?
-Хоёр урсгалтай төмөр замын тухайд хүслээр болдог эд биш. Шаардлага нь гараад ирвэл мөнгө төгрөгөө олоод барьж, байгуулж л таараа. Үүнээс илүүтэйгээр одоо байгаа нөөц бололцоогоо бүрэн дүүрэн ашиглах асуудал хамгийн чухал. Энэ чинь үе шаттайгаар хэрэгждэг ажил. Наана нь олон үе шат бий. Тэгж явах нь зөв.
-Таны харж буйгаар одоо байгаа нөхцөл боломж нь юу байна?
-Шавхагдаж дуусаагүй.
-Тухайлбал ямар нөөц байна?
-Өртөөдийн тоог олшруулж, өртөөний замуудыг уртасгаж болно. Дохиоллын системээ бүрэн автомат тогтолцоонд шилжүүлж болох юм. Хоёр өртөөний хооронд галт тэрэг зөрөх нэмэгдэл төхөөрөмж оруулж болно. Энэ мэтчилэн олон арга бий.
Замынхаа эрээсний даацыг нэмэгдүүлэх, зүтгүүрийнхээ паркийг шинэчлэх, илүү хүчин чадалтай болгох, засварынхаа баазуудыг бэхжүүлэх гэх мэтчилэн олон ажил байгаа. Түүнийг дэс дараатайгаар хийж байна.
-Та төмөр замыг удирдаж байхдаа нөөц боломжийг бүрэн дүүрэн ашиглаж ажиллаж чадсан уу?
-Аливаа зүйлийг би бүрэн гүйцэд хийчихсэн, чадсан гэж хэлнэ гэдэг том асуудал. Хийх зүйл илүү их байсан. Түүнээс би сая дээр нэрлэлээ.
Д.Өнөржаргал