Улаанбаатар хот дэлхийн хамгийн олон удаа нүүсэн нийслэл
эрдэм шинжилгээний ажилтан Г.Очбаяртай ярилцсан юм.
-Улс орон бүрийн нийслэл өөрийн түүхтэй байдаг. Монгол Улсын нийслэлийн байгуулагдсан түүхээс сонирхуулаач?
-Бид нийслэл хот байгуулагдсан түүхт ойн өдрийг нийслэлийн өдөр хэмээн тэмдэглэж ирсэн. Одоогоос 373 жилийн өмнө буюу 1639 онд Өндөр гэгээн Занабазарыг таван настай байхад нь их Монголын шарын шашны тэргүүнд өргөмжилж, өргөө босгосон байдаг. Үүнийг судлаачид Улаанбаатар хотын суурь тавигдсан гэж тооцдог юм.
-Улаанбаатар гэдэг нэрийг нэлээд сүүлд өгсөн гэдэг. Нийслэлийг анх ямар нэртэйгээр хаана байгуулж байсан юм бол?
-Нийслэл хот анх Өвөрхангай аймгийн Бүрд сумын нутаг Их Монгол, Бага Монгол уулын дунд орших Ширээт цагаан нуур гэдэг газар байгуулагдсан гэдэг баримт бий. Харамсалтай нь, 1691 онд Манжид эзлэгдсэн. Тэд монголчуудыг нэгтгэх бодлого баримтлан, долоон хошууны даншиг наадам зохион байгуулах болсон. Эхэндээ гурван жилд нэг удаа хийж байснаа сүүлд хоёр жил тутамд хийдэг болжээ.
Харин 1920-иод оноос эхлэн долоодугаар сарын 11-ийг Үндэсний их баяр наадам болгон тэмдэглэж ирсэн.
Манжийн дарлалд байх хугацаанд Халх Монголын шашны тэргүүн Занабазар өргөөгөө томсгох, өөр газар дахин байгуулж, монголчуудаа нэгтгэх үйл ажиллагааг хийж байсан гэдэг. Тиймээс 1706 онд одоогийн Архангай аймгийн нутаг Эрдэнэтолгой хэмээх газар Батцагаан дуганыг байгуулсан. Ингэснээр Өргөө нь Их хүрээ болсон гэж ойлгож болно.
Энэ ч утгаараа манай улсын нийслэл дэлхийн түүхэнд хамгийн олон удаа нүүсэн хот гэж тэмдэглэгдсэн байдаг.
Өөрөөр хэлбэл, өнөөдрийн өнгө төрхийг олтлоо нийт 20 гаруй удаа нүүсэн байна. Нүүдлээ дагаад нийслэлийг Номын өргөө, Өргөө, Хүрээ, Нийслэл хүрээ, Богдын хүрээ, Хутагтын хүрээ, Да хүрээ, Улаанбаатар гэх мэтчилэн олон янзаар нэрлэж байжээ.
-Одоогийн Улаанбаатар хотын байршлын талаар тодруулаач?
-Бидний байгаа энэ газрыг Алтан тэвшийн хөндий гэж нэрлэдэг. 1778 онд Богд уулын ар, хатан Туулын хөвөө, сэрүүн Сэлбийн дэнж, Хүн чулууны хонхор буюу дөрвөн уулын дундах хөндийд нүүж ирсэн. Ирэхдээ хүн чулуун хөшөөгөөр шав тавьж байсан гэдэг. Хүн чулууны хонхор гэдэг нь одоогийн Гадаад харилцааны яамны арын хэсэг юм.
-Хэдийнээс Монгол Улсын нийслэл гэж албан ёсоор нэрлэх болсон бол?
-1911 онд Халх монголчууд тусгаар тогтнолоо сэргээн тунхагласан. Улмаар олноо өргөгдсөн Богд хаант Монгол Улсыг байгуулсан нь түүхэнд тэмдэглэгдэн үлдсэн байдаг. Ингээд ҮIII Богд Жавзандамбын лүндэнгээр Их хүрээг Монгол Улсын нийслэл болгосон. Гэхдээ нэрийг нь өөрчлөн Нийслэл хүрээ болгосон.
-Улсын нийслэл байгуулагдана гэдэг Засаг захиргаатай болж, хотын бүтээн байгуулалт, төлөвлөлт зэрэгт олон өөрчлөлт орсон байх. Энэ талаарх түүхийг сонирхвол?
-Нийслэл хүрээ болсон ч тусгайлсан засаг захиргааны нэгж байгаагүй. Харин бүтэц зохион байгуулалтын хувьд Богдын зүүн хүрээ гучин аймаг буюу лам нарын амьдардаг хэсэг, хятадууд суурьшсан буюу Зүүн, Баруун дамнуурчин гэх мэт томоохон хороолол байсан байна.
Түүнчлэн худалдааны захууд дэлгэрч, хамгийн том нь Маймаа хотод байв. Энэ нь одоогийн Амгаланбаатар юм.
Богд өөрийн эзэмшлийн дөрвөн ордонтой байж. Эдгээр нь ямар үйл хэрэг хийхээс шалтгаалан онцлогтой байв. Улсын хэмжээнд зохиогдох даншиг наадам, шашны зан үйлийн их ёслол цам харайх, ард иргэддээ өглөг өгөх өдөр зэргийг дээрх дөрвөн ордонд хийж байжээ. Одоогийн Хүүхдийн урлан бүтээх төвийн дэргэд хамгийн томд тооцогдох Шар ордон нь байсан байна.
Бас нэг сонирхолтой зүйл нь тэр үеийн монголчууд Дунд голоос Туул гол хүртэлх нутагт суурьшдаггүй байж. Учир нь энэ хэсэг Богдын Өндгөн сүрэг-ийн бэлчээр байжээ. Мөн Манжийн хааны зарлигаар Богд уулыг дархан цаазат болгосон байна. Энэ үйл явдал нь дэлхийд мөн л анхны гэж тооцогддог. Харин 1924 онд төр захиргааны байгууллагатай болж, нийслэлийн нэрийг Улаанбаатар болгон өөрчилсөн. Төр захиргааны нэгжтэй болсноор тэр үеийн нийслэл бүрэн өөрчлөгдөж, өнөөдрийн дүрх, төрхийн үндсийг тавьсан гэж ойлгох хэрэгтэй.
-Нийслэл хот байгуулагдсан ойн баяраар баяраар Мэлхий хөшөөнд хүндэтгэл үзүүлнэ гэсэн?
-Энэ нь нийслэл хотыг Алтан тэвшийн хөндийд нүүлгэн авч ирж, хүн чулуун хөшөөгөөр шав тавьж байсан түүхтэй холбоотой. Энэхүү үйл явдлыг хойч үедээ сануулах, мөнхжүүлэх зорилгоор нийслэлийн 355 жилийн ойгоор Мэлхий хөшөөг босгосон. Эртний дорно дахины хотуудын түүхэнд мэлхийг энх тайван, аливаа муу бүхэн халдахгүйгээр урт удаан оршин тогтнохын бэлгэдэл гэж үздэг юм.
О.Номин-Эрдэнэ