Энэ он үүрэн телефон хэрэглэгчдийн эрх ашгийг хамгаалах жил байх болно

дэд дарга А.Ариунболдтой ярилцлаа.
-Жил бүрийн гуравдугаар сарын 15-ныг Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах дэлхийн өдөр болгон тэмдэглэдэг. Чухам хэзээнээс энэ өдрийг тэмдэглэж эхэлсэн. Энэ өдрийг тэмдэглэдэг ч ач холбогдлынх нь талаар иргэд тэр бүр мэддэгүй?
-Юуны өмнө Өглөөний сонин-ы уншигчидад Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах дэлхийн өдрийн мэнд хүргэе. Энэ өдрийг НҮБ-аас 1985 онд анх санаачлан тэмдэглэн өнгөрүүлэхээр шийдвэрлэсэн байдаг. Манай улсын хувьд гурав дахь жилдээ тэмдэглэх гэж байна. Энэ өдрийг жил бүр өөр өөр сэдвийн хүрээнд дэлхий нийтээрээ тэмдэглэдэг. Тухайлбал 2012 онд Банкны салбар дахь хэрэглэгчийн эрх, 2013 онд Хэрэглэгчийн эрхийг хамгаалах хууль эрх зүйг боловсронгуй болгох гэсэн уриан доор тэмдэглэсэн. Гэхдээ зөвхөн нэг өдөр ярьж хэлэлцээд өнгөрдөггүй. Бүтэн жил юу хийх вэ гэдгээ ярилцаад төлөвлөгөө гарган, тодорхой ажлуудыг хийнэ гэсэн үг. Хэрэглэгчийн эрх ашиг хамгаалах өдрийн сэдэв, уриалгыг сонгохдоо Олон улсын хэрэглэгчийн байгууллагаас тодорхой хэмжээнд судалгаа явуулдаг юм билээ. Өөрөөр хэлбэл хаана хамгийн их хэрэглэгчийн эрх ашиг зөрчигдөж байгааг тодруулаад тэр дагуу холбогдох байгууллагуудад санамж, зөвлөмж явуулдаг.
–Энэ жилийн хувьд ямар сэдвийн хүрээнд энэхүү өдрийг тэмдэглэн өнгөрүүлэх вэ?
-2014 оны хувьд Үүрэн телефоны хэрэглэгчдийн эрх ашгийг хамгаалах сэдвийн хүрээнд тэмдэглэн өнгөрүүлэхээр болсон. Үүрэн телефоны хэрэглэгчээс хамгийн түгээмэл ирдэг таван зөвлөмжийн дагуу улс орнууд тодорхой ажлууд хийх болно.
-Ямар зөвлөмжүүд байна вэ?
-Нэгдүгээрт үүрэн телефоны оператор компаниуд хэрэглэгчдэд гэрээний талаар үнэн зөв, бүрэн гүйцэд мэдээлэл өгдөг болох, хоёрдугаарт үйлчилгээний чанарын асуудал. Үйлчилгээний чанартай холбоотой асуудал үүсвэл хэрхэн шийдвэрлэх талаар шийдэл олох ёстой. Гуравдугаарт төлбөр тооцооны асуудал байгаа. Энэхүү асуудал манай улсад ч түгээмэл тохиолддог.
Дөрөвдүгээрт хувийн нууц яригдаж байна. Гар утас гэдэг бол мэдээллийн хэрэгсэл. Тиймээс хүний нууцын асуудлыг өндөр түвшинд сахих ёстой. Нууцлал муугаас бизнесийн нууц, төрийн нууцлалын зэрэгтэй чухал мэдээллүүд задрах тохиолдол гардаг. Тэгэхээр энэ асуудлыг цэгцлэх шаардлагатай гэдгийг Олон улсын хэрэглэгчийн байгууллагаас бидэнд анхааруулсан. Харин тав дахь нь хэрэглэгчийн гомдлыг түргэн шуурхай барагдуулдаг болгох ёстой гэсэн зөвлөмж ирсэн.
-Үүрэн телефоны компаниудтай холбоотой асуудлууд манай улсын хувьд өнгөрсөн жил их яригдсан. Энэ жил ч мөн яригдах нь ээ?
-Тийм ээ. Дээрх зөвлөмжийн таван чиглэл бүгд л манайд байдаг. Тэгэхээр бидний зүгээс ирэх жилийн гурав дугаар сарын 15-н гэхэд үүрэн телефоны компаниудтай холбоотой асуудлуудыг цэгцэлнэ. Тодорхой ажлууд хийж эхлээд байгаа. Өнгөрсөн долоо хоногт үүрэн телефоны компаниудтай уулзалт зохион байгуулсан. Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах өдрийн хүрээнд өнөөдөр мөн уулзалт зөвлөгөөн зохион байгуулахаар болсон. Эндээс ямар асуудал байна, яаж шийдвэрлэх вэ гэдэг дээр зөвлөлдөж тодорхой шийдвэр гарна.
-Хэрэглэгчийн эрх ашгийг ямар хууль журмын дагуу зохицуулж байна вэ?
-Манай улсад ардчилсан хувьсгал ялснаас хойш хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах хөдөлгөөн өрнөсөн байдаг. Тэгээд 1993 онд Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах хууль батлагдаад 2003 онд шинэчлэгдсэн байгаа. Энэхүү хуулийн хүрээнд болон холбогдох хууль тогтоомжийн дагуу хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах үйл ажиллагаа явагдаж байна даа.
-Иргэд өөрийнхөө эрхийг зөрчигдсөн гэж үзвэл хамгийн түрүүнд танайд хандах байх. Иргэдийн эрх ашгийг хамгаалах өөр ямар байгууллага байна вэ?
-Иргэд өөрсдийнхөө эрхийг зөрчигдлөө гэж үзвэл хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах төрийн бус байгууллагуудад хандаж эрхээ хамгаалуулах эрхтэй. Нөгөө талаасаа ШӨХТГ-т гомдлоо гаргаж шийдвэрлүүлэх боломжтой. Бид аливаа гомдол, саналыг 30 хоногийн дотор барагдуулж, хариу мэдэгдэх үүрэгтэй.
Өмнө нь иргэн, аж ахуйн нэгжүүд манайд гомдол гаргахдаа заавал бичгээр ирүүлдэг байсан. Одоо харин утсаар, мэйлээр, Facebook, Twitter гээд орчин үеийн мэдээллийн технологийг ашиглан иргэд аж ахуйн нэгжүүдээс гомдол саналыг нь хүлээн авч байгаа.
-Төрийн бус байгууллагад иргэдийн эрх ашгийг хамгаалах хууль эрх зүйн чадамж байна уу. Тэднийг хэрэглэгчдийн эрх ашиг гэхээсээ урьтаж ашиг сонирхлын үүднээс үйл ажиллагаагаа явуулдаг хэмээн шүүмжлэх хүмүүс байдаг?
-Төрийн бус байгууллагуудын чадавхын талаар ярих ёстой. Өнөөдөр тэд хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалаад явах хууль эрх зүй нь дутмаг байна. Өөрөөр хэлбэл хуулийн дагуу тухайн байгууллагыг шалгах эрх ТББ-уудад байхгүй. Хоёрдугаарт, үйл ажиллагаа явуулах мөнгө санхүү дутмаг шүү дээ.
Хэрэглэгчийн эрх ашгийг хамгаалах тухай хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах хуулийн төслийн саналаа Засгийн газарт хүргүүлсэн. Энэхүү өөрчлөлтийн гол зарчим нь Ниргэсэн хойно нь хашгирав гэгчээр алдаа зөрчил гаргасных нь дараа торгож, шийтгээд байх биш хэрэглэгч, аж ахуйн нэгжүүдийг боловсруулах тал дээр нэлээд анхаарах юм.
Нөгөө талаасаа олон нийтийн байгууллагад хяналт тавих эрхийг нь хуулиар зохицуулж өгөхөөр тусгасан байгаа.
Д.Баяржаргал