Их хэмжээний мөнгө завшсан гэх “Либерти Партнес”-ийг шалгах сурагтай

Монголын хоёр дахь саалийн үнээ болсон “МИАТ” ХК-тай холбоотой дуулиан шуугиан тасрахгүй бололтой. Өмнө нь тус компанийн экс удирдлагууд дайны эрсдэлийн даатгал гэх нэ­рээр их хэмжээний мөнгө угаадаг байсан нь тогтоогд­сон уч­раас холбогдох хү­мүүс нь шүүхийн шийд­вэрийн дагуу зохих ял зэмээ эдэлж буй билээ.

Гэтэл одоо тус компани­тай холбоотой дахин нэг хэрэг дэгдэх бололтой. Тод­руулбал тус компани “Либерти Партнерс” гэх зөвлөх үйлчилгээний ком­панид ихээхэн хэмжээний мөнгө төлж дээрх үйлчилгээг авч байжээ.

Ингээд Монгол Улс АНУ-ын “Боинг” онгоц худалдаж авсан түүхийг сөхье. Аливаа улс орны Зас­гийн газар өөрсдийн бүтээгдэхүүний экспортыг дэмжин ажилладаг. Тус улс Франц-Германы хам­тарсан “Арибус”-тай нэлээд өрсөлддөгийн зэрэгцээ ма­най улсад гурван онгоц зарсан нь маш том амжилт аж. Тиймээс “МИАТ” ХК-нд буцалтгүй тусламж үзүү­лэхээр шийджээ.

Өөрөөр хэлбэл гурван онгоц худалдаж авсан хэ­мээн тус компанид 400 мян­ган ам.дол­ларын бу­цалт­гүй тусламж үзүүлж энэ мөнгөөрөө “МИАТ”-ийн биз­нес төлөвлөгөөг үнэгүй хийж өгөхөөр болсон аж. Үүнийгээ тэд өөрсдийн “Ху­далдаа, хөгжлийн агент­лагаа­раа дамжуулж энэхүү туслал­­цааг үзүүлэхээр тохирч байжээ.

Тодруулбал АНУ-ын дэд Ерөнхийлөгч Жозеф Байден 2011 оны наймдугаар сард манай улсад албан ёсны айлчлал хийхдээ шинээр авсан онгоцнуудын үйл ажиллагаа, арчилгааг тооц­сон 400 мянган ам.дол­ларын үнэтэй бизнес тө­­лөв­­лөгөөг хийж өгөхөөр ба­­тал­гаажуулж байсан байна.

Гэтэл АНУ-ын тус­ламжаар “МИАТ”-д биз­нес төлөвлөгөө буюу зөв­лөх үйлчилгээг үнэгүй хийж өгөх гэрээ хэлцэл аль хэдийнэ бий болчихоод байхад хуучнаар ЗТБХБЯ-наас тендер зохион бай­гуулж Хонгконгийн “Seabury”, мөн манай улсын “Либерти Партнерс” зэрэг компаниудаас өндөр өртөг­тэйгээр зөвлөх үйл­чилгээ авчээ.

Хамгийн гол нь тус улсын үнэгүй үзүүлэх үйлчилгээ манай улсын хэсэг бүлэг эрх мэдэлтнүүдэд таалагдаагүй учраас өндөр үнэ төлж дээрх зөвлөх үйлчилгээний багийг авсан гэсэн үг.

Түүнчлэн “Seabury” компанийн захирал Ян Фишер “МИАТ”-ийн ТУЗ-ийн даргын өмнөөс 2011 оны арваннэгдүгээр сард төлөвлөж өгсөн захидалдаа “АНУ-ын Худалдаа, хөгж­лийн агентлагийн мөнгийг өөртөө шилжүүлж өгөхийг хүсээд энэ хоёр төсөл яг адилхан зорилготой, адилхан бүтээгдэхүүн нийлүүлэх тө­сөл тул давхцалыг арилгах үүднээс ийнхүү бидэнд мөнгийг өгнө үү” гэсэн байжээ.

Эндээс харахад эрх мэдэлтнүүд болон “МИАТ”-ийн удирд­лагууд санаа­тайгаар үргүй зардал гар­гажээ гэж ойлгогдохоор байгаа юм.

Хууль зөрчин бусдад онгоцоо шилжүүлжээ

Мөн “МИАТ” ХК өөрс­дийн дансанд бүрт­гэлтэй онгоцыг бусдад түр шилжүүлэн хэрэг­лүүлсэн байдаг.

Энэ нь тус компанийн худалдан борлуулахаар зөв­шөөрөгдсөн 6.2 тэрбум төгрөгийн үнэтэй “Аэробус 310-300” онгоцыг ТӨХ-ны 2011 оны 684 дүгээр тогтоолоор ЗХЖШ-т зур­гаан сарын хугацаагаар түр шилжүүлэхээр болсон байна.

Уг нь төрийн болон орон нутгийн өмчийн тухай хуульд төрийн байгуул­лагуудын эзэмшилд байгаа хөрөнгийг түр шилжүүлэх тухай заалт байхгүй бөгөөд хөрөнгийг шилжүүлэх шийдвэрийг Засгийн га­зар гаргаж байхаар тус хуулийн 9.3-т тодорхой заасан байдаг. Гэтэл хууль дүрмийг зөрчин яагаад бусдад шилжүүлэв гэдэг нь ч асуудалтай.

Хэрэг хуучирдаггүй гэгчээр дээрх зөвлөх үйл­чилгээний талаар өмнө нь нэг ч удаа яригдаж байгаагүй бол одоо эл асуудлыг сөхөж шалгах сурагтай. Манай улсын эдийн засагт гайгүй хувь нэмэр оруулах буцалтгүй тусламжийн үйл­чилгээ бай­саар атал хэн нэгэн эрх мэдэлтэй, мөнгөний хой­ноос улайрсан нөхдийн бал­гаар “МИАТ” ХК-ийн данснаас ихээхэн хэмжээний мөнгө гарч хувийн зөвлөх үйлчилгээний компанийн халаас руу орсон нь хэний ч анхаарлыг татна.

Товчхондоо “МИАТ” ХК-ийн зөвлөх үйлчилгээ мөнгө угаахын нэг хэлбэр үү гэж асуувал зохилтой.

Өмнө нь нь тус ком­панийн захирлууд иймэрхүү аргаар мөнгө тоншиж байгаад хэсэг хугацааны дараа булхай нь илчлэгдэж байсныг уншигчид санаж буй байх.

Өөрөөр хэлбэл дээрх удирд­­лагуудын мөнгө идэж уусан арга нь дайны эрсд­лийн сан нэрээр мөнгө угаасантай утга нэгтэй гэж хэлэхээр байгаа юм.

Бид дараагийн дугаартаа үүнтэй холбоотой тус ком­панийн хүний нөөцийн асуудлын талаар мэдээлэх болно.

Өглөөний сонин

Р.Саруул

0 Сэтгэгдэл
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button